Proces of Inhoud ?

Project management is een betrekkelijk jong vak, dat zo rond 1950 is ontstaan. Werden voor 1950 dan geen projecten gedaan? Natuurlijk wel. Echter de complexiteit van die projecten was meestal redelijk te overzien door een hoofdconstructeur of ingenieur. Denk voor projecten aan namen als Fokker, Eiffel, Lely, Diesel. 

 

Projectmanagement als vakgebied is ontwikkeld in de Verenigde Staten, bij de bouw van de Polaris onderzeeërs. Projectmanagement als aparte discipline is ontstaan omdat de inhoud te complex en multidisciplinair werd. Focus op het proces en resultaten bleken een manier om toch de projecten weer te beheersen.

 

Projectmanagement methoden zoals PRINCE2 beschrijven vaak alleen het proces. Dit is nuttig omdat een georganiseerd proces structuur geeft en er zorg voor draagt dat belangen van stakeholders en ideeën van teamleden op een nette manier gewogen en beoordeeld worden. Iedere projectmanager met enige ervaring weet echter dat het proces alleen er niet voor gaat zorgen dat een project succesvol is. De inzet van de teamleden en inhoudelijke kennis van zaken binnen het team zijn net zo belangrijk als het proces voor het welslagen van het eindresultaat.

 

Een projectleider met verstand van de inhoud heeft dan ook meer sturingsinstrumenten tot zijn beschikking dan een projectmanager die alleen de methode kent. Net zoals een projectmanager die goed kan luisteren, mensen goed kan inspireren en motiveren, meer sturingsinstrumenten tot zijn beschikking heeft dan een projectmanager die zich alleen maar bezig houdt met de inhoud.

 

Waar het om gaat is dat de projectmanager een bewuste keuze maakt welke instrumenten hij inzet. En zich niet verliest in inhoud, proces of de sociale kant van het project. Vooropgesteld dat een projectmanager het reflectievermogen heeft om zich af te vragen welk instrument voor het project nu het beste is, is een projectmanager met verstand van inhoud, gevoel voor mensen en verstand van proces altijd beter dan een projectmanager die een van deze aspecten mist.

 

.